Witaminy i minerały zawarte w świeżych warzywach i owocach są trudne do zastąpienia. Problem pojawia się wtedy, gdy dziecko nie chce ich jeść zarówno w surowej, jak i ugotowanej formie. Czy można odpuścić i po prostu nie podawać dziecku warzyw i owoców, skoro nie ma ochoty ich jeść?

Czy brak owoców i warzyw w diecie dziecka może być dla niego groźny?

Odmowa jedzenia warzyw to rzeczywistość wielu rodzin z dziećmi. Wbrew pozorom niejadki zazwyczaj przyjmują dostateczną ilość kalorii, lecz w ich diecie najczęściej brakuje kilku ważnych składników odżywczych. Obserwowane są niedobory beta- karoten, który znajduje się w marchewce, pietruszce, morelach, papryce i odpowiada za dobry wzrok, zdrowe kości, skórę. Poza tym brakuje również żelaza, które jest zawarte w fasoli, pietruszce i brokułach oraz cynku, który występuje w sezamie, czosnku, arbuzach, migdałach i szpinaku. Niedobór żelaza powoduje anemię, czyli niedokrwistość, a niedobór cynku może obniżać apetyt.

Zbyt monotonna dieta, która w dodatku zawiera zbyt dużą ilość cukru, sprawia, że dzieci otrzymują zbyt mało witaminy C, witamin z grupy B oraz minerałów takich jak: magnez, wapń, potas, mangan, miedź oraz błonnika. Te wszystkie ważne substancje znajdują się w dużych ilościach w warzywach i owocach, dlatego dieta pozbawiona tych produktów może prowadzić do osłabienia odporności i braku energii.

To od rodzica zależy, co wyląduje na talerzu dziecka.

Bardzo ważne jest, aby warzywa i owoce były obecne na talerzu dziecka kilka razy w ciągu dnia. To od rodziców zależy, co znajdzie się w jadłospisie dziecka, zatem mimo odmowy, warzywa powinny być zawsze proponowane dziecku. Nie wolno zmuszać dziecka do zjedzenia warzyw lub owoców, ponieważ to może przynieść tylko odwrotny skutek, lecz nie wolno się poddawać.

Warto nie podawać niejadkowi przekąsek między posiłkami oraz w żadnym razie nie pozwalać na jedzenie słodyczy. Rodzice powinni próbować zachęcać dziecko do zjedzenia warzyw i owoców w różnych postaciach, nawet kilkukrotnie. Najlepiej łączyć warzywa z produktami, które dziecko nie za bardzo lubi, wtedy jest szansa, że sięgnie po warzywo. Można również podawać same warzywa jako przekąska przed obiadem. Porcje nie powinny być za duże, a gdy dziecko zje choć trochę warzyw lub owoców, należy je pochwalić i nagrodzić. Jednak nagrodą nie powinno być jedzenie.

Soki i musy również zawierają witaminy i minerały.

Czasem dzieci nie tolerują warzyw z powodu ich kształtu i konsystencji, dlatego bez obaw można podawać dziecku musy owocowe i warzywne oraz soki. Dzięki takiemu rozwiązaniu dzieci mają dostarczone do organizmu witaminy i minerały niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Zdarza się również, że dziecko nie akceptuje nawet musów i soków- nie je nic, co ma w swoim składzie warzywa lub owoce. Gdy u dziecka zauważalne są objawy np. spadek energii, bladość skóry, warto udać się do lekarza w celu wykonania badań. Być może będą potrzebne witaminy lub minerały w postaci płynu, saszetek lub kapsułek. Jednak przed rozpoczęciem suplementacji, najlepiej skonsultować się z lekarzem.